Leesboeken kinderen

Klik op het boek om een link te openen.

Met vleugeltjes geboren

Met vleugeltjes geboren is een prentenboek voor gezinnen die een kindje, broertje of zusje hebben verloren kort voor, tijdens en vlak na de bevalling. Het helpt andere kinderen in het gezin te begrijpen wat er zich in het gezin heeft afgespeeld op een liefdevolle, transparante manier. Daarnaast is het voor ouders een mooi document waar troost vanuit gaat doordat het zo warm geschreven en vormgegeven is.

Mijn kleine grote broer

Een prachtig hardcover boekje voor de allerkleinsten, geschreven door Sanne Ovaere en geïllustreerd door Sofie Buydens. Het vertelt op een zachte, luchtige en kinderlijke manier over hoe een grote broer in de wolken een rol speelt in het leven van een brusje. Mijn kleine grote broer is op rijm geschreven en bevat fantasierijke, grappige illustraties van hoe kleine grote broer toch stiekem telkens een handje helpt of zijn aanwezigheid in kleine tekens laat blijken. Het is door zijn stevige vormgeving en leuke plaatjes bij uitstek geschikt voor kinderen van 1 tot 6 jaar.

Mijn kleine grote zus

Mijn kleine grote zus vertelt op een zachte, luchtige en kinderlijke manier over hoe een grote zus in de wolken een rol speelt in het leven van schaapje. Het kartonboekje is op rijm geschreven en bevat fantasierijke, grappige illustraties van hoe kleine grote zus ondanks dat zij er niet meer is, toch haar aanwezigheid laat blijken. Zowel op gewone als bijzondere dagen, zoals Kerst en vakantie, is ze te vinden in kleine tekens als een vlinder of een ster.
Het boekje biedt ouders een aanknopingspunt om te vertellen over het verlies van een zus of broer, geeft een stukje troost en laat zien dat de band tussen brusjes altijd blijft bestaan. Mijn kleine grote zus is door de stevige vormgeving en leuke plaatjes bij uitstek geschikt voor kinderen tot en met 6 jaar.

Groter dan een droom

Een jongetje (ik-figuur) hoort op een middag zijn zus roepen. Hij kent haar niet, ze is overleden. Zijn zus stelt voor om te gaan fietsen. Prentvertelling met paginagrote, sfeervolle kleurenillustraties. Vanaf ca. 6 jaar.

Woezel & Pip - Dag lief Muisje

Gevoelig en toegankelijk prentenboek over het verliezen van een dierbare en afscheid nemen binnen de veilige en vertrouwde belevingswereld van
de Tovertuin.

Sterrenstof

Als je broertje of zusje doodgaat, hoe wordt hij of zij dan een sterretje? Daarover gaat dit boek.

Sterrenstof gaat over een meisje dat een broertje krijgt, maar die overlijdt bij zijn geboorte. Als haar vader haar uitlegt dat haar broertje een sterretje wordt, vraagt het meisje zich af hoe dat kan. Daarom vertelt haar vader over de sterrenfabriek.

Sterrenstof geeft ouders en hun kind(eren) een handvat om te leren omgaan met het verlies van een broertje of zusje. Sterrenstof is bedoeld om kinderen steun te bieden en uitleg te geven over hoe een overleden broertje of zusje toch altijd om je heen is. Sterrenstof kan helpen bij de verwerking van het verlies van een broertje of zusje. Tegelijkertijd is het een mooi verhaal om een kostbare herinnering levendig te houden.

Bedje in de wolken

Als in de lente Joeps zusje Maike te vroeg geboren wordt, blijkt dat zij maar kort kan blijven leven. Al heel vlug moeten papa, mama en Joep afscheid nemen van haar. Ze geven Maike duizend kusjes en aaien haar over haar bolletje. 'Jij bent mijn lieve zusje', zegt Joep, 'en ik zal je nooit vergeten.' Een rijk geïllustreerd prentenboek dat hulp biedt bij het proces van verlies en verwerking bij het plotseling overlijden van een broertje of zusje in een gezin. Op de website www.bedjeindewolken.nl is het persoonlijke verhaal achter het boek te vinden aan de hand van dagboekfragmenten, foto's en achtergrondinformatie.

Mama had een baby in haar buik

‘Mama had een baby in haar buik’ beschrijft het verhaal van Nienke en Timo en het verlies van hun babybroertje Noah. Het hele gezin kijkt uit naar de komst van Noah, maar op een dag vertellen papa en mama dat Noah dood is. Met name Timo heeft veel vragen. Kun je met een dood broertje nog wel voetballen? En wat gebeurt er bij een crematie? Vragen die tijdens het verhaal beantwoord worden.

Het boekje biedt ouders een goede leidraad om hun kinderen te informeren, te ondersteunen en te betrekken in de vreselijke periode van afscheid nemen van hun babybroertje of -zusje. En niet alleen ouders, maar ook iedereen die met kinderen werkt en hier mee te maken kan krijgen.

‘Mama had een baby in haar buik’ is geschreven voor kinderen in de leeftijd van 4 tot 7 jaar.

Alles wat was

Alles wat was gaat over afscheid. Afscheid nemen van een persoon, een situatie, een huisdier, een plek… Alle kinderen krijgen ermee te maken, maar hoe ga je ermee om? Aan de hand van herkenbare situaties, waargebeurde anekdotes en filosofische wijsheden geeft Stine kinderen inzichten en tips om met verlies of verandering om te gaan. Afscheid nemen kan zwaar zijn, maar ook mooi. Want wanneer je afscheid neemt van iets, komt er ook weer ruimte voor iets nieuws.

Als verdriet op bezoek komt

Prachtig en toegankelijk prentenboek over verdriet en troost voor jong en oud.

Soms komt Verdriet onverwacht langs. Het volgt je en komt zo dichtbij dat je bijna geen adem meer kunt halen. Je kunt proberen het te verbergen. Maar het is net alsof je zelf Verdriet bent geworden. Probeer er niet bang voor te zijn: geef het een naam. En dan blijkt dat deze ongebruikelijke gast niet hoeft te zijn wat hij lijkt…

Een perfect boek om met kinderen te praten over emoties.

Ken of ben jij een schrijver die niet in dit overzicht mag ontbreken? Neem dan contact met ons op.