Voor de geboorte

Waarschijnlijk had je heel erg uitgekeken naar het moment waarop je baby’tje in je armen ligt. Nu weet je misschien niet meer hoe je je moet voelen. Misschien zie je er tegenop maar weet dat het ook nu enorm bijzonder zal zijn als je kindje straks in je armen ligt. Het is belangrijk om straks beelden en herinneringen op te bouwen. Waar kun je over nadenken voordat je kindje geboren is:

Om over na te denken:

• Als je wensen hebt t.a.v. de bevalling dan kun je deze nog steeds aangeven.
  • Heb je nog vragen over hoe alles zal gaan verlopen, de bevalling of de tijd erna. Ook wanneer je twijfels hebt over het oordeel van de arts dan kun je dit zeker aangeven.

• Komt je kindje te vroeg of heeft het een uiterlijke afwijking dan kan het fijn zijn om vooraf te vragen hoe groot je kindje is of hoe het eruit zal zien. Wanneer je tegen de eerste confrontatie met je kindje opziet kun je dit overleggen met de zorg en afspreken wanneer en hoe de eerste ontmoeting zal zijn. Toch ervaren ouders die het in eerste instantie eng vinden het contact naarmate ze het kindje langer hebben gezien als steeds positiever.

• Je kunt aangeven of je de navelstreng zelf wilt doorknippen of dat iemand anders dit moet doen. Ook kun je aangeven of je je kindje graag gelijk wilt vasthouden na de geboorte.

• Welke spulletjes wil je graag meenemen naar het ziekenhuis. Zijn er spulletjes die je straks graag bij je kindje wilt aandoen of bij je kindje wilt leggen? Kleertjes, een knuffeltje, een sieraad. Of misschien wil je je kindje graag met iets insmeren. Ben je iets vergeten aarzel dan niet om iemand te vragen het voor je te halen. Is je kindje nog te klein om er kleertjes voor te kopen maar wil je wel graag kleertjes aandoen, vraag dan welke mogelijkheden het ziekenhuis heeft. Hier kun je ook terecht wanneer je twijfelt of iets wel of niet kan.

• Had je al een naam gekozen voor je kindje? Wanneer je dit nog niet gedaan had kan het fijn zijn hier over na te denken voordat je kindje geboren is.

• Heb je een foto van je zwangere buik of zou je deze graag nog willen maken?

• Wil je graag bepaalde muziek afspelen bij de geboorte, wanneer je kindje bijna gaat overlijden, wanneer je kindje bij je is of misschien wanneer je afscheid moet nemen?

• Wanneer je graag foto’s wilt van je kindje na de geboorte dan kun je deze zelf maken, maar je kunt hier ook een stichting voor inschakelen. In Nederland zijn er twee stichtingen die dit kosteloos voor je kunnen doen. Je vindt ze hier. Het ziekenhuis kan contact opnemen met de stichting. Voor meer informatie over fotografie klik hier.

• Soms is het mogelijk om een voet- en/of handafdrukje, in gips of met inkt, van je kindje te maken. Wanneer je dit wilt kun je alvast informeren of dit kan bij jouw kindje en of er hiervoor mogelijkheden zijn in het ziekenhuis. Wanneer dit in het ziekenhuis niet kan, wil iemand anders misschien zorgen voor deze spulletjes. De afdrukjes kun je later ook gebruiken in herinneringsgeschenken (kijk voor meer info bij ‘ter nagedachtenis aan je kindje’).

“Nadat we hadden gehoord dat het hartje van Hanne niet meer klopte, werden we naar huis gestuurd om onze naasten in te lichten en de volgende dag terug te komen voor de inleiding van de bevalling. De dag van de bevalling heb ik thuis opnieuw de tas van Hanne ingepakt. Ik heb een mooi dekentje ingepakt voor ons meisje, een knuffeltje uit de box en 2 kledingsetjes. Maandagavond werd gestart met de inleiding en woensdag om 12.36 uur was ons meisje daar. Ik heb de tijd voor haar geboorte als fijn ervaren. Tijd om te wennen aan het feit dat ons meisje dood geboren zou worden. Tijd om al over een aantal dingen na te denken. Tijd om mijn gevoelens op te schrijven in mijn dagboek. Toen het zover was, was ik ook zover. Ik wilde ons meisje graag vasthouden na de geboorte en dat is dus ook vrijwel gelijk na de geboorte gebeurd.”