Hulporganisaties en informatie

www.oudersoverledenkind.nl

"OOK is een zelfhulporganisatie, opgericht in 1981, met zo’n 1500 leden verspreid over heel Nederland. Allemaal ouders van een overleden kind. Wij helpen onszelf en elkaar bij dit immense verdriet.

Herkenning, troost en perspectief vormen het uitgangspunt. Je kunt terecht met je verhaal, keer op keer. Er is 1-op-1 contact mogelijk, maar we bieden ook gespreksgroepen, inloopmiddagen, lezingen, workshops en een landelijke dag. Altijd informeel en veilig. Wanneer jij er behoefte aan hebt."

www.stillelevens.nl

"Het overlijden van een baby heeft vaak een langdurige impact op het leven van ouders. Stille Levens ondersteunt ouders die nu of in het verleden te maken krijgen met het overlijden van hun baby. Voor veel situaties en problemen waar je als ouder tegenaan loopt, hebben wij brochures gemaakt. Ook bieden wij informatie over rouw en is er een muziekoverzicht via Spotify te beluisteren. Voor het maken van keuzes rondom afscheid, werk of het creëren van herinneren bieden wij een totaalbeeld aan handige websites.

Ook voor zorgverleners hebben we informatie. Voor hen is het begeleiden van ouders die te maken krijgen met babysterfte geen gemakkelijke taak. Soms blijken zij niet voldoende in staat of ervaren om de juiste begeleiding te bieden. Stille Levens biedt daarom zorgverleners betrouwbare praktijkinformatie aan. Deze praktijkinformatie is samengesteld door ouders en geboortezorgprofessionals."

www.steunpuntnova.nl

"Steunpunt Nova is het landelijke steunpunt voor ouders die een baby verliezen rondom zwangerschap en geboorte. Je vindt op de website alle praktische informatie die je nodig hebt vanaf het eerste moment na het slechte nieuws, de hectische en emotionele dagen voor de uitvaart tot de periode na de uitvaart. Steunpunt Nova biedt vier hulpkaarten die je kunt gebruiken om niets over het hoofd te zien."

ikmisje.eo.nl

"Hier kun je stilstaan bij wie je mist.

Je kunt herinneringen delen en je vindt hier verhalen die troosten en inspireren."

www.stillborn.nl

"Wanneer er officieel is vastgesteld dat je baby is overleden of zal komen te overlijden staat de wereld stil. Het is daarom belangrijk dat er een plek als Stillborn.nl is, die overzichtelijk, de juiste informatie biedt. Wij hopen dat dit je een houvast zal geven tijdens de eerste uren, dagen en weken na het slechte nieuws over het overlijden van je baby."

www.troost.nl

"Troost.nl is er voor iedereen die een kindje verliest en mist. Troost.nl is een website waar jij als ouder, maar ook mensen in jouw omgeving, informatie vindt die liefde, moed en kracht kan geven. Je vindt hier boeken om te lezen, video’s om te kijken, muziek om te luisteren, kaarten om te sturen, momenten om bezig te zijn, comfort food recepten, fijne quotes en (zachte) tips."

www.stichtingfelice.nl

"Ouders die hun kindje net verloren hebben, worden ineens geconfronteerd met het organiseren van een afscheid. Iets waar je als ouder nooit over nagedacht zal hebben. De kosten die komen kijken bij een uitvaart zijn erg hoog. Vele jonge ouders hebben geen uitvaartverzekering of zijn niet bij machte een uitvaart te betalen. Stichting Félice wil hierbij helpen en het mogelijk maken de verdrietige dag een beetje mooier te maken. "

www.berrefonds.be

"Het Berrefonds is in het leven geroepen door de ouders Van Berre*.
Ze verloren hun zoontje in 2007. Uit deze persoonlijke ervaring en gesprekken met andere ouders, weten zij hoe belangrijk tastbare zaken zijn die bewijzen dat een kindje bestaan heeft.
Daarom ontwierp het Berrefonds een herinneringsdoosje dat in een aantal ziekenhuizen in Antwerpen via de verloskamer verdeeld wordt aan ouders die hun kindje(s) verloren hebben."

www.stichtingpheron.nl

"Stichting Phéron helpt door steun te bieden aan hen, die het verdriet moeten dragen van het verlies van een baby"

www.elisiovlinderpost.be

"Dankzij Elisio vlinderpost kan elke sterrenmama en sterrenpapa van een overleden kindje jaarlijks 3 speciale wenskaarten ontvangen. Inschrijven kan voor alle kaarten of enkel voor een kaart naar keuze.

Elisio vlinderpost is kosteloos en wordt je geschonken door onze vzw. 3 keer per jaar zorgen wij voor een passende kaart met speciale tekening en een lief woordje voor de gekozen gelegenheid. Een originele illustratrice en een fijne dichter werken met ons samen om de mooiste kaartjes te ontwerpen. zo zorgen we met z'n allen voor een originele wens en hopen zo even het 'sterrenlichtje' te laten schitteren."

www.loss-app.nl

"Loss is een app voor als je je kindje bent verloren tijdens de zwangerschap, rond de geboorte of kort daarna."

Patienteninformatiefolder "vlinderkind" UZ Gent

"Wij hebben dit boekje voor jou samengesteld als mogelijke hulp en steun om deze moeilijke periode in je leven door te komen. Deze brochure vervangt de gesprekken met de artsen en de mensen van het verzorgingsteam niet. Ze is bedoeld als aanvulling bij deze gesprekken. De hulp en steun van je omgeving zijn onmisbaar en kunnen zeker niet door dit boekje vervangen worden."

www.zeeuwsverlies.nl

"Wij zijn een kenniscentrum over verlies en rouw en zijn er voor iedereen die hierover vragen heeft. Voor  alle inwoners van Zeeland maar ook voor professionals zoals huisartsen, maatschappelijk werkers, leerkrachten en andere beroepsgroepen in Zeeland.

Zeeuws Verlies kent de beschikbare rouwzorg in Zeeland en kan hierover informatie geven. Ook kunnen wij verwijzen naar passende hulp in de omgeving. Rouwzorg betreft het hele terrein van zorg rondom het overlijden. Dit kan zowel individueel als in lotgenotengroepen zijn."

Patiëntenfolder "Verlies van een kind tijdens de zwangerschap of rond de bevalling" Isala

"Het verliezen van een kind tijdens de zwangerschap of rond de bevalling is een ingrijpende gebeurtenis. Hier kunt u meer lezen over de praktische en emotionele zaken die daarmee samengaan."

www.fara.be

"Hulp bij zwangerschapsafbreking om medische redenen.

Fara kan misschien voor jou hierin iets betekenen. Wij bieden therapeutische gesprekken aan na een zwangerschapsafbreking. Tijdens die gesprekken leer je je gevoelens een plaats te geven en verken je hoe je je toekomst nu verder vorm kan geven. Bij de Farafoon kan je je hart luchten of je kan een afspraak maken voor een of meerdere face to face gesprekken."

Ken jij een organisatie die niet in dit overzicht mag ontbreken? Neem dan contact met ons op.