Doneren

Hulp bij het verlies van een kind

Wanneer je dit leest omdat je kindje is overleden of zal komen te overlijden, dan willen we je allereerst heel veel kracht toewensen met dit vreselijke verlies. We zullen de lezer op deze website aanspreken met je en jij, omdat ons niet bekend is hoe jullie gezinssamenstelling is. Elk stukje informatie wat je hier vindt is bedoeld om jou te helpen weloverwogen beslissingen te kunnen nemen. Je hoeft helemaal niks, we willen je graag helpen zodat jij de beste keuzes voor jou persoonlijk kunt maken over wat je wel en niet aanspreekt. Als je bepaalde zaken graag wilt of juist niet, maar de kracht ontbreekt je om dit te vragen of te zeggen, vraag dan een familielid of goede vriend of vriendin of ze dit voor je willen doen.

Iedereen gaat anders om met het verlies van een kind. Er is niet één juiste manier, doe wat voor jou fijn voelt, laat anderen niet vertellen waar je aan toe bent of wat je moet doen en wanneer, neem de tijd die je nodig hebt en weet dat het niet gek is dat je altijd verdriet zult houden.

Probeer om te blijven praten met de mensen in je omgeving en aan te geven hoe je je voelt. Voor buitenstaanders is het lastig om te weten hoe jij je voelt, dat weet je immers pas wanneer je je kind verliest. Wel kunnen ze het beste rekening houden met jouw gevoelens als je ze hier ook deelgenoot van maakt. Geef aan wat je fijn vindt en waardeert, maar geef ook aan wat jou pijn doet of heeft gedaan of wat je heeft teleurgesteld. Blijf praten met elkaar!

Bij elk onderwerp op het hulpgedeelte van de website zal ik een aantal punten noemen waar je over na zou kunnen denken tijdens de tijd met je kindje. Het kan je op weg helpen, maar onthoud dat je niks moet. Daaronder zal ik sommige onderwerpen verder toelichten. Zodat je zoveel mogelijk informatie hebt om je keuzes weloverwogen te maken.

Ouders:

Op het oudersgedeelte van de website willen we je graag laten weten welke mogelijkheden er allemaal zijn bij de keuzes die je ongewenst zult moeten maken de komende tijd. Je vindt hier informatie voor:

Omgeving:

Ook zullen we proberen advies te geven aan de omgeving van sterrenouders. Want hoe ga je er als familie, vrienden of kennissen mee om wanneer het kindje van jouw dierbare overlijdt. Op het omgevinggedeelte van de website vind je de volgende informatie:

Noem mijn naam en ik besta:

Ieder kind heeft bestaansrecht, maar niet ieder kind kan zijn of haar eigen verhaal vertellen. In "Noem mijn naam en ik besta" vertellen ouders het verhaal van hun overleden kindje.

Links:

Hier vind je links in verschillende categorieën. Denk bv. aan: fotografie, lotgenotencontact, muziek en leesboeken en nog vele andere onderwerpen.