29 oktober 2018

Haken en breien met Veritas

Onlangs ontvingen wij opnieuw een donatie van Veritas voor de vier nieuwe Belgische ziekenhuizen (deelnemende ziekenhuizen) die ook zijn gestart met de memoryboxen van Stichting Hanne. De donatie werd gedaan in de vorm van cadeaubonnen en hiervan konden we weer prachtige garens bestellen op de website. Wat doen we nu eigenlijk met deze garens? Daarover vertellen we graag in de volgende blog.

In elke memorybox die wordt gemaakt bevinden zich o.a. 2 olifantjes en een dekentje. Deze worden met de hand gemaakt door onze vrijwilligers en zo stoppen we in elke tastbare herinnering een beetje liefde voor de ouders en het kindje.

De olifantjes komen voort uit ons logo, dat weer geïnspireerd is op het knuffelolifantje dat met Hanne is meegegaan toen we afscheid namen. De olifant staat o.a. symbool voor kracht, geluk & wijsheid en dat willen wij deze ouders graag meegeven.

Het zijn 2 olifantjes zodat er 1 bij het kindje kan blijven en 1 bij de ouders. Elk olifantje wordt gehaakt volgens een vast patroon. Klik hier om het patroon te bekijken.

We haken de olifantjes in de kleuren wit, roze, blauw & groen en hebben hiervoor Schachenmayr Catania Originals gebruikt, een fijn katoengaren.

Het dekentje kan worden gebruikt om het kindje erop te leggen of in te wikkelen. Ouders kunnen het bij hun kindje laten of mee naar huis nemen als herinnering.

In de dekentjes kan iedere vrijwilliger zijn eigen creativiteit kwijt. Het is vooral belangrijk dat de doos en inhoud die ouders van ons ontvangen er mooi uitziet en aan een bepaalde kwaliteit voldoet, daarom ontvangt iedere nieuwe vrijwilliger bij het eerste project een papier met uitleg (klik hier voor “welkom nieuwe vrijwilligster”).

De dekentjes worden gemaakt in 3 verschillende maten: 30x30cm, 50x50cm en 65x65cm. Het ziekenhuis kan op deze manier altijd het juiste dekentje voor de grootte van het kindje uitkiezen.

Voor de dekentjes zijn natuurlijk meerdere soorten garen geschikt. Wij hebben o.a. gebruik gemaakt van de Apilou, Apilou Big, Cosy en Schachenmayr Universa voor de dekentjes.

Heb je na het lezen van deze blog ook zin gekregen om zelf iets te maken, maar kun je nog niet haken of breien, dan geeft Veritas ook workshops hierin, klik hier om ze te bekijken.

We hopen dat jullie het fijn vonden om eens te lezen hoe wij te werk gaan.

Liefs Marlieke