Baby Loss Awareness Week 2023

Van 9 t/m 15 oktober vindt de Baby Loss Awareness Week weer plaats.

Deze week heeft als doel meer bewustzijn omtrent babysterfte te creëren.

Door tijdens deze week over de gevoelens die hier bij komen kijken te schrijven kunnen we meer begrip creëren. Door 7 onderwerpen voor te stellen helpen we naasten hiermee op weg.

Dit jaar brengen wij deze onderwerpen wederom samen met Steunpunt Nova onder de aandacht. Zij zijn officieel member en supporter van de Baby Loss Awareness Alliance in het Verenigd Koninkrijk, daarom hebben wij er voor gekozen om dezelfde thema’s aan te houden.

De 7 themas zijn:

Liefde – Verdriet – Trots – Angst – Hoop – Schuldgevoel – Dankbaarheid

Hieronder volgt meer toelichting.

Marlieke van Stichting Hanne schreef de bijbehorende teksten

en Laura van LiefsteLijnen zorgde voor bijpassende tekeningen.

Het verspreiden van jullie verhalen zorgt voor meer zichtbaarheid.

Mogen wij jouw bijdrage delen? Tag dan @stichtinghanne of geef je blog door.

Wij zijn benieuwd naar jullie bijdragen en hopen dat het schrijven opnieuw troost mag bieden.

Liefde

9 oktober

Liefde vanaf het eerste moment, liefde voor je kindje, liefde voor je gezin, liefde voor je partner. Ook een verlies, juist een verlies brengt heel veel liefde met zich mee. Overweldigend, verrassend, onverwacht, onvoorwaardelijk.

Wat betekent het woord liefde voor jou sinds het verlies van je kindje.

Verdriet

10 oktober

Het verlies van je kindje is enorm verdrietig. Alsof de grond onder je voeten vandaan zakt of je hart uit je borstkas wordt gerukt. Een overweldigend alles overheersend verdriet. Met de tijd verdwijnt dat verdriet niet, maar het kan wel veranderen, het wordt bijvoorbeeld minder heftig, maar het is er nog steeds. Verdriet om wat nooit was en nooit meer zal komen. Verdrietig omdat je voor altijd incompleet bent.

Hoe voelt jouw verdriet op dit moment?

Trots

11 oktober

Naast de liefde en het verdriet is er heel veel trots. Trots op dat wondertje dat is geboren, het mooiste, het liefste, perfect op zijn of haar manier. Trots op je gezin, trots op jezelf. Voor de buitenwereld kan het gek klinken, maar er zijn momenten dat je alleen maar trots voelt.

Wanneer was dat voor jou?

Angst

12 oktober

Natuurlijk kan het verlies van je kindje heel veel angst met zich meebrengen. Angst om opnieuw een kindje te verliezen. Angst voor een volgende zwangerschap. Angst voor alles wat nog komen gaat. Angst om weer te lachen. Angst om nooit meer te kunnen stoppen met huilen. Angst dat je kindje vergeten wordt. Angst voor vervelende reacties. Angst om je weer onder de mensen te begeven. Heel veel verschillende angsten waar je voor vreest of die je aan moet gaan.

Welke angsten spelen er door jouw hoofd, welke angsten ben je aangegaan of heb je overwonnen?

Hoop

13 oktober

Het is heel moeilijk om hoop te koesteren als je je kindje bent verloren. Het houdt je op de been, maar je weet als geen ander dat hoop ook zo verloren kan gaan. Voordat je kindje er was, had je zoveel dromen en hoopte je op een prachtige toekomst voor jullie samen. Na het verlies is al die hoop vervlogen en moet je leren leven met een gat in je hart. Waar anderen hoopvol zijn, durf jij wel te hopen, maar niet meer te vertrouwen op de goede afloop. Hoop krijgt ineens een heel andere lading als het ergst denkbare je is overkomen.

Durf jij nog te hopen en waarop?

Schuldgevoel

14 oktober

Schuld is wat heel veel ouders voelen na het verlies van hun kind. Dat gevoel mag er zijn. Je bent niet schuldig, want je had er alles aan willen doen om dit verlies te voorkomen, maar toch voel je je schuldig.

Je had eerder willen ingrijpen, willen afgaan op je onderbuikgevoel, het rustiger aan willen doen, meer foto’s willen maken of meer tijd samen willen doorbrengen. En bovenal had je je kindje willen beschermen, voor eeuwig voor je kindje willen zorgen en het voor altijd willen koesteren.

Voel jij je schuldig of heb je je schuldig gevoeld en waarom?

Dankbaarheid

15 oktober

Dankbaar zijn na het verlies van je kind? Jazeker, je kunt enorm dankbaar zijn ook na het verlies van je kindje. Dankbaar voor de mooie zwangerschap, dankbaar voor de tijd samen, dankbaar voor de liefde en trots die je voelt, dankbaar voor je naasten, dankbaar voor de troost en liefde die je krijgt. Dankbaar dat je ouder mocht worden. Dankbaar voor een kindje dat er niet meer is, maar in jouw hart voor altijd voortleeft.

Waar ben jij dankbaar voor?