Babysterftebewustzijnsweek 2022

Van 9 t/m 15 oktober vindt de Baby Loss Awareness Week weer plaats.

Een week om babysterfte onder de aandacht te brengen en daar werken wij natuurlijk graag aan mee.

Ook dit jaar doen wij dat in samenwerking met Steunpunt Nova. Zij zijn officieel member en supporter van de Baby Loss Awareness Alliance in het Verenigd Koninkrijk

Ik schreef opnieuw 7 onderwerpen uit, waarover je kunt vertellen tijdens deze week. De onderwerpen komen voort uit de thema's van de Baby Loss Awareness Alliance. Hieronder zijn alle onderwerpen uitgewerkt.

Laura van @liefstelijnen en @wheniwasgrieving zal voor de tekeningen bij de onderwerpen zorgen.

Mogen wij jouw bijdrage delen? Tag ons dan op social media.

Zo creëren we samen weer meer bewustzijn ????

Wij zijn benieuwd naar jullie bijdragen en hopen dat het schrijven opnieuw troost mag bieden.

9 oktober - De eerste stap(pen) zetten

Als je je kindje verliest vraag je je af of je ooit nog een stap kunt of durft te verzetten. Elke stap kan letterlijk of figuurlijk voelen als een stap teveel bij je kindje vandaan. Alle eerste keren daarna voelen verkeerd, hadden anders moeten zijn. De eerste keer naar de supermarkt, de eerste keer naar een verjaardag, de eerste keer op kraamvisite en zo volgen er nog veel meer eerste stappen.

Welke stappen heb jij al gezet en hoe voelde je je daarbij of heb je al vele stappen achter de rug en hoe waren die eerste keren voor jou?

10 oktober – In de afgrond stappen

De grond zakt onder je voeten vandaan. De wereld stopt met draaien. Je hoort wat niemand wil horen, dat jouw kindje is overleden of zal komen te overlijden. Dit moment voelt alsof je de afgrond instapt en zal je dus nooit meer vergeten.

Hoe en wanneer ontving jij het slechte nieuws? Had je een voorgevoel of kwam het onverwacht? Verloor je alle controle of bleef je heel rustig? Was er een dierbare bij je of was je alleen? Wat werd er gezegd en wat voelde jij daarbij? Wat voelde jij toen je hoorde dat je toekomstdromen verloren gingen?

11 oktober – Stap voor stap

Ineens ben je een sterrenouder, behoor je tot “ouders die hun kind hebben verloren”. Je verliest je kindje en je belandt in een rouwproces dat je alleen stap voor stap kunt doorlopen.

Welke stappen heb jij doorlopen? Ongeloof, ontkenning, woede, het gevecht aangaan / onderhandelen, schuldgevoel, depressie en acceptatie ? In welke fase zit jij nu, welke fase(s) heb je al doorgemaakt, herken je je in al deze stappen of heb je bepaalde fases overgeslagen? Welke fase duurde lang of kort en hoe voelde jij je toen? Vertel ons over de stappen die jij hebt doorlopen.

12 oktober – Een stapje terug doen

Je hoort dat je kindje is overleden en je wereld stort in. Je probeert uiteindelijk weer op te krabbelen en iedereen doet dat op zijn eigen manier en in zijn eigen tijd. Luisteren naar je eigen gevoelens is heel belangrijk. Het ene moment zie je het helemaal niet meer zitten en het andere moment lijk je met kleine stapjes vooruit te gaan, maar dan komt er een moment dat het je allemaal te snel gaat of teveel wordt en moet je weer een stapje terug doen. De wereld draait weer door, maar jij bent nog niet zover, terwijl je omgeving misschien net het idee had dat het wat beter ging. Kun/kon jij je grenzen aangeven en hoe doe/deed je dat, zeggen dat je iets (nog) niet wil,  een afspraak afzeggen, op de stopknop drukken. Hoe maak(te) jij pas op de plaats?

13 oktober - Erop afstappen

Er komt een moment dat je je weer in het openbaar gaat vertonen. Dit was of zal waarschijnlijk heel moeilijk zijn voor jou, maar ook voor je omgeving. Stappen mensen op jou af of moet jij op mensen afstappen?

Je omgeving is vaak bang om het verkeerde te zeggen. Jouw verdriet en angst zijn veel groter dan de angst van de omgeving en tóch kun je soms helpen door te vertellen wat je altijd kunt zeggen, zoals: “ik weet niet wat ik moet zeggen”, “ik vind het zo erg voor je” of “ik wou dat ik meer voor je kon doen", maar ook vertellen wat jij persoonlijk fijn vindt helpt, want iedereen is verschillend en dat maakt juist dat mensen in je omgeving bang zijn om het verkeerde te zeggen. Hoe wil jij graag benaderd worden? Met een hand op je schouder, belangstellende vragen of juist samen stil zijn? Wat kan je omgeving voor jou betekenen?

14 oktober - Stap in een nieuw leven

De dag dat je kindje overlijdt vergeet je nooit meer. Je leven blijft eigenlijk hetzelfde, maar zal nooit meer hetzelfde zijn. Of het nu pas geleden is en je nog niet aan de toekomst kunt denken of misschien langer terug waarbij er meer ruimte is voor mooie momenten, het verlies van je kind kan jouw kijk op jezelf en/of je omgeving veranderen. Heb jij iets geleerd of ontdekt, heb je nieuwe mensen ontmoet of juist afscheid van iemand genomen. Heb je dingen over jezelf geleerd? Hoe is jouw leven veranderd?

15 oktober – de kleinste stapjes laten de grootste indruk achter

Laten we de week afsluiten door te vertellen over de liefde voor onze kindjes. Welke indruk ze bij ons hebben achtergelaten. Bewustwording te creëren over het feit dat liefde niet eindigt bij de dood. De buitenwereld denkt vaak dat er vooral verdriet is, maar er is juist zoveel liefde en trots. Welke grote indrukken hebben de stapjes van jouw kleintje achtergelaten?